ساعت تنهایی

عاشقانه

ساعت تنهایی

عاشقانه

کلینیک دندانپزشکی

کلینیک دندانپزشکی:
این موضوع روشن است که تاریخچه دندانپزشکی در ایران و در همه جهان با دندانپزشکی به صورت تجربی شروع شده و هنوز هم در بسیاری از کشورها ی جهان شاغلین تجربی وجود دارند.در کشور عزیزمان ایران نیز دندانپزشکی به صورت نوین و علمی آن از حدود ۱۰۰ سال پیش شروع به کار کرده است. و تا هفتاد سال پیش دندانپزشکی در ایران به صورت تجربی بوده است.یعنی مشاغل خاصی عهده دارر کار دندانپزشکی بوده اند در این میان سلمانی ها و دلاک ها شاخص تر بوده اند.دندانپزشکی هم محدود می شد به کشیدن دندانها و نیشر زدن عفونت های دندانی و ساختن دندانهای مصنوعی کامل.در این رشته افراد شاغل کار دندانپزشکی را نزد پدران خود آموخته بودند و آن را جهت درمان به کار می بردند.و یا اینکه مدتی در کنار یک شاغل تجربی دیگر کار کرده و یاد گرفته بودند.
دندانپزشکی به معنای علمی و امروزی آن از حدود هفتاد سال پیش با ورود تعدادی از دندانپزشکان تحصیل کرده در اروپا به ایران آغاز گردید. و بعد از آن با تاًسیس دانشگاه تهران، فارغالتحصیلان دانشکده کلینیک دندانپزشکی به تدریج طی گذشت زمان به جای دندانپزشکان تجربی را گرفتنتد. علاوه بر تأسیس دانشکده های متعدد دندانپزشکی و حضور دندانپزشکان تحصیل کرده در جامعه، دندانپزشکی تجربی در جامعه نه تنها از میان نرفت بلکه توسعه یافت و روز به روز بر تعداد دندانپزشکان تجربی اضافه گردید.بعد ها وزارت بهداشت از دندانپزشکان تجربی شاغل امتحانی به عمال آورد و به گروهی از آنها که قبول شده بودند فقط اجازه ساختن دندان های مصنوعی را داد و مدرک آنها را تحت عنوان دندانساز تجربی مورد تایید قرار داد.بعد ها با تأسیس دوره های کاردانی پروتز داندان در دانشکده های دندانپزشکی گروه کاردان دندانسای با مدرک دانشگاهی واردجامعه شدند.به این فارغ التحصیلان اجازه دایر کردن لابراتور دندانسازی داده شد بنابراین هم اکنون در سطح جامعه سه گروه به امر ساختن پروتز های دندانی و دندان های مصنوعی مشغول به کار هستند: اولین دسته دندانپزشکان عمومی و متخصصین پروتز می باشندو دومین دسته تکنسین های پروتز هستند وو سومین دسته دندانسازان تجربی هستند.
مردم هم طبق اطلاعات خود سطح توقعات و وضع مالی خود به یکی از این گروهای ذکر شده در بالا مراجعه کرده و برای آنها پروتز ساخته می شود.
نکته ای که باید آن را در نظر داشت این است که تکنسین های پروتز دندان و دندانسازان تجربی طبق قانون حق هیچ نوع کار کلینیک دندانپزشکی دیگر را جز ساختن دندان های مصنوعی نخواهند داشت. و دست زدن به سایر امور دندانپزشکی جرم محسوب شده و پیگرد قلنونی به دنبال خواهد داشت.


در این مطلب از کلینیک دندانپزشکی رشته پرستاری دندانپزشکی را شرح می دهیم:
سالهاست برخی از دانشکده های دندانپزشکی دارای رشته پرستاری دندانپزشکی بوده که دوره ای دو ساله بوده و و فارغ التحصیلان آن تحت عنوان پرستار کلینیک دندانپزشکی که در گذشته نه چندان دور به آنها بهداشتکار دهان و دندان گفته می شد. نامیده می شوند.این گروه در دوره های تحصیلی خود بیشتر در زمینه آموزش بهداشت دهان و دندان به مردم و روش های پیشگیری از بیماری های دهان و دندان آموزش می بینند.بخشی از این فارغ التحصیلان هم تکنون در دانشکده های دندانپزشکی ،مراکز بهداشت،مدارس و شبکه های بهداشتی درمانی مشغول به خدمت هستند.متأسفانه اکثر این فارغ التحصیلان به دلیل نبودن جایگاه قانونی در نظر گرفته شده برای آنها جهت اشتغال آنان بیکار هستند.در حالی که این افراد از توانایی های بالایی جهت اجرای برنامه های پیشگیری از بیماری های دهان و دندان برخوردار بوده و در صورتی که از این نیروهای بالقوه در سیستم شبکه های بهداشتی ،درمانی به نحو مطلوب استفاده می شد. می توانست کمک بزرگی برای پیشبرد برنامه های پیشگیری در کشور باشد.
دراین مطلب از دندانپزشکی به شرح بهداشتکاران دهان و دندان می پردازیم:
دسته دیگر از شاغلین حرفه دندانپزشکی بهداشکاران دهان و دندان می باشند. در سال ۱۳۶۱ قانونی از مجلس شورای اسلامی گذشت که به موجب آن دوره دو ساله تربیت بهداشتکار دهان دندان تأسیس گردید.بر اساس این قانون هر ساله تعدادی از دیپلمه های روستایی از سراسر کشور جهت طی دوره دو ساله از طریق کنکور سراسری پذیرفته می شوند.افراد پذیرفته شده متعهد می شوند که پس از فارغ التحصیلی به مدت ۵ سال در مرکز بهداشتی درمانی زادگاه خود و یا یکی از روستاهای مورد نیاز خدمت نمایند. خدمات آنان هم از نوع خدمات پیشگیری و برخی از کار های ساده دندانپزشکی در حد پاسخگویی به نیاز های ضروری روستائیان می باشد.علاوه بر این طبق قانون این افراد می توانند پس از انجام تعهدات خود با شرکت در کنکور سراسری در صورت قبولی به صورت تکمیلی وارد دانشکده های دندانپزشکی شده و دوره دکترای دندانپزشکی را طی نمایند.
هم اکنون تعداد زیادی فارغ التصیلان رشته بهداشتکاری دهان و دندان در سراسر کششور وجود دارد که اکثریت آنان در محل استقرار خود در مراکز بهداشتی درمانی کشور مشغول به کار می باشند.گروهی هممشغول طی دوره دکترای دندانپزشکی در دانشکده های کلینیک دندانپزشکی هستند. بنابراین شاغلین حرفه دندانپزشکی در کشور ما عبارتند از:
دندانپزشکان عمومی
متخصصین رشته های مختلف دندانپزشکی
بهداشکاران دهان و دندان
پرستاران دندانپزشکی
تکنسین های دندانسازی
دندانسازان تجربی
اگر هر یک از این گروه هایی که در بالا ذکر شد ر حد وظایف قانونی خود عمل نموده و حریم حرفه ای خود را پاس بدارند حرفه ی کلینیک دندانپزشکی اعتبار و اعتلای بیشتری پیدا می کند که امیدواریم اینچنین باشد.
در مطلب دندانپزشکی بهداشت دهان و دندان در ادیان الهی هیچ کدام به اندازه دین اسلام به امر بهداشت و سلامت پرداخته نشده است. سخن پیامبر اسلام(ص) که فرمودند: نظافت و پاکیزگی نشانه اسلام است . خود گواهی بر ین مدعا می باشد.علاوه بر این احادیث زیادی در این زمینه اعم از بهداشت تن و روان و هم بهداشت دهان و دندان از پیامبر و ائمه معصومین رسیده که همگی مردم را به این امر مهم سفارش می دهند.حدیث معروف “یک درهم پیشگیری بهتر از یک انبان زر درمان است.” خود نشان دهنده اهمیتی است که آئین اسلام جهت پیشگیری قائل می باشد. یکی از نعمت های بزرگ الهی ، نعمت سلامتی است جز از راه حفظ سلامتی میسر نیست. و شکر نعمت سلامت دندانها پیشگیری از بیماری انها می باشد.

نوشته شده توسط عاشقانه واقعی در 13:18 |  لینک ثابت   • نظر بدهید

شنبه هفتم فروردین ۱۳۹۵

استفاده از دندان ها اصول و قواعدی دارد

سایت دندانپزشکی:
استفاده از دندان ها اصول و قواعدی دارد.د صورتی که این اصول رعایت نشود عمر مفید آنها تنزل پیدا خواهد نمود.اغلب افراد برای کسب اطلاع از نحوه نگهداری دندان به چندسایت دندانپزشکی مراجعه می کنند تا با استفاده از مطالب آن بتوانند در کنترل روند آسیب دندان کوششی کرده باشند.
استفاده از مطالب سایت دندانپزشکی می تواند در حفظ و نگهداری دندان به شما کمک بسیار زیادی بکند ولی این بدان معنی نیست که شما هرگز به یک پزشک متخصص در زمینه دندانپزشکی نیاز پیدا نخواهید کرد.در حقیقت همه اطلاعاتی که از سوی منابع مختلف به سوی شما خواهد آمد تنها می تواند در زمینه پیشگیری از آسیب های جدی و خطرناک در ناحیه دندان برای شما مفید باشد.اما اگر زمانی شما احساس درد کردید و احساس کردید که در این زمینه مشکلی برایتان به وجود آمده است، باید حتما به دکتر مراجعه کنید.دندانپزشک پس از اینکه ناحیه مربوطه را معاینه کرد می تواند اقدامات لام را جهت مداوا انجام دهد.
در اینجا برخی از نکاتی که برای پیشگیری از وقوع درد در چند سایت دندانپزشکی وجود دارد، برای شما آورده ایم تا بتواند در زمینه حفظ و افزایش سلامت دندان و دهان به شما کمک کند.
استفاده از مواد شوینده مانند دهان شویه ها:
دهان شویه ها محلول های قدرتمندی هستند که برای از بین برد جرم و لکه های دندان بسیار مفید و مناسبند.در صورتی که شما از جمله افرادی هستید که بیش از حد به مصرف شیرینی جات و ترشیجات علاقه نشان می دهید باید حتما از این شوینده ها استفاده کنید.بهترین زمان استفاده از دهان شویه ها عمدتا بعد از زدن مسواک است.شوینده ها باعث می شوند که باکتری ها در درون دهان کاسته شوند و به حد متعادل خود برسند.علاوه بر آن استفاده از دهان شویه می تواند در جلوگیری از برخی زخم های دهان و آفت ها موثر باشد.
استفاده از مسواک نیز از دیگر عوامل اصلی در زمینه کاهش آسیب ها و پوسیدگی های دندان است.بهترین زمان برای مسواک زدن بعد از هر وعده غذا و یا پس از مصرف شیرینی و مواد قندی است.زیرا همان گونه که می دانید مواد قندی بیشترین آسیب را به دندان میزنند.عمل مسواک زدن باید قبل از استفاده از دهان شویه انجام شود.


تقریبا در هر سایت دندانپزشکی از اهمیت و ضرورت استفاده از مسواک سخن به میان آمده است.اما بسیار مهم است که این کار چه زمانی، چگونه، با چه مسواکی و تا چه مدت انجام شود.همان گونه که گفته شد بهترین زمان برای زدن مسواک بعد از هر وعده غذایی است.بهتر است این کار را بعد از کشیدن نخ دندان انجام داد.
مسواک زدن باید به نرمی و آرامی صورت گیرد و کشیدن مسواک با شدت زیاد بر روی دندان ها و لثه می توان به آنها آسیب برساند.لثه ها بسیار ظریف و آسیب پذیر هستند بنابر این اگر از مسواک زبر استفاده می کنید باید آرام و با حوصله این کار را انجام دهید.
استفاده از مسواک به مدت ۱۵ تا ۳۰ ثانیه نمی تواند نیاز شما را برآورده کند.در اکثر موارد افراد به دلیل بی حوصلگی تمایلی به وقت گذاشتن بر روی عمل مسواک زدن ندارند.بنابر این تنها به صرف وقتی کوتاه در حد کمتر از یک دقیقه برای این کار اکتفا می کنند و تصور می کنند که کار را به نحو احسن انجام داده اند در صورتی که اینگونه نیست.
توصیه ما به عنوان یک سایت دندانپزشکی این است که هر چند وقت یکبار برای اطلاع از سلامت دندان های خود به دندانپزشکی مراجعه کنید و به بررسی دندانها ی خود بپردازید.نیازی نیست این کار را هر ماه انجام دهید ولی حداقل هر شش ماه یکبار لازم است نسبت به چک کردن دندانهایتان اقدام کنید.
بسیاری از افراد از رفتن به مطب های دندانپزشکی و درمان درد خود ترس دارند و ترجیح می دهند که درد خود را با روش هایی ساده و بدون نیاز به دکتر، آرام کنند.مراقبت های بهداشتی می توانند در پیشگیری درد موثر باشند اما زمانی که درد به سراغ شما آمد دیگر نمی توان از روش های پیشگیری برای تسکین درد دندان استفاده کرد. با تمامی این مراقبت ها ممکن است باز هم مواردی پیش بیاید که دچار دندان درد بی موقع شوید در این صورت اگر مثلا در نصف شب در خانه دچار درد دندان شدید بهتر است چند نکته را حتما بدانید.
یکی از راه های درمان (البته به طور موقت) دندان درد استفاده از سیر است.سیر دارای خواص آنتی بیوتیک است و باعث تسکین درد می شود.اما استفاده از سیر نمی تواند به طور دائم مشکل بیمار را حل کند و تنها در مواقعی به کار می رود که راه درمانی اساسی وجود ندارد و هیچ مسکنی کارساز نیست.
خوردن سیر خواص بسیاری دارد ولی با خوردن آن نمی توان درد دندان را از بین برد.خاصیت آنتی بیوتیک در سیر در ترکیبی به نام آلیسین است که تنها در یک صورت می تواند باعث تسکین درد شود و آن هم زمانی است که سیر را له کنیم.با له کردن سیر و قرار دادن آن روی ناحیه ای که درد دارد، می توان آن را برای مدتی آرام نمود.البته مسلم است که با قرار دادن آن بر روی دندان یا لثه در ابتدا کمی درد شدیدتر می شود ولی بعد از گذشت مدتی درد کاملا از بین می رود.
سایت دندانپزشکی یکی از منابعی است که می توان به کمک آن سایر روش های تسکین درد را فرا گرفت.
اما ماده دیگری نیز وجود دارد که به اندازه سیر می تواند در درمان دندان درد موثر باشد.این ماده نیز همانند سیر می بایست به صورت موضعی مورد استفاده قرار گیرد.
سال هاست که از زردچوبه به عنوان یک دارو استفاده می کنند.این ماده خوراکی علاوه بر آن که در غذاها مورد استفاده قرار می گیرد، چون دارای خاصیت آنتی بیوتیکی قوی است می تواند در درمان و بهبود درد های بدن موثر باشد.نحوه استفاده از این داروی بی نظیر به این گونه است که مقدار کمی از آن را به آب ترکیب خواهیم نمود تا به صورت خمیر در بیاید و سپس آن را بر روی زخم قرار خواهیم داد.در برخی موارد نیز می توان آن را به پنبه بر روی زخم باز مالید تا اثر خود را بگذارد.

نوشته شده توسط عاشقانه واقعی در 13:17 |  لینک ثابت   • نظر بدهید

شنبه هفتم فروردین ۱۳۹۵

دندانی که برای کاشت آن از شیوه و روش ایمپلنت استفاده می کنیم

کاشت دندان ایمپلنت:
یکی از راه های ایجاد دندان های مصنوعی و جایگیزینی دندان یا دندان های از دست رفته ، ایمپلنت دندان می باشد و درواقع یک نوع کاشت دندانی است که به صورت دایم و همیشگی در دهان شما قرار می گیرد. برای دندان هایی که ایمپلنت می باشند مزایای زیادی است که در متن زیر هم در مورد کاشت دندان ایمپلنت و هم مزایای کاشت دندان ایمپلنت توضیحاتی را خواهیم داد.
یک دندانی که برای کاشت آن از شیوه و روش ایمپلنت استفاده می کنیم ، یعنی در واقع برای زیبایی و سلامت خود هم هزینه و هم وقت و هم احترام وارزش قایل شدیم و در واقع این هم است که نباید خود این را تشخیص دهید که دندان شما به ایمپلنت نیاز دارد ، در واقع باید دکتر دندان پزشک بهه این نتیجه برسد که این دندان شما نیاز به جایگذاری دارد ؛ حالا باید کشیده شود و یا ترمیم گیرد و اصلاح شود. برای این منظور خیلی از راه ها موجود است ، اصلاً شاید هم نیازی به ایمپلنت نباشد و با ایجاد ترمیم و اصلاحی دندان شما درست گردد و این تشخیصش باز هم به دندان پزشک مربوط می باشد و آن هم دندانپزشکی که قابل اطمینان و شناخته شده باشد. مثلاً گاهی ممکن است دندان شما کمی از لبه ی آن پریده باشد ، در این صورت نیازی نیست که کل دندان شما را کشید برای یک قسمت کوچک و یا حتی نصف آن .پس در این صورت به راه های دیگر برای رفع این مشکل دندان می پردازیم و برای حل این مشکل باید یا پر کرد و یا روکش و یا ونیر گذاشت و خیلی از راه های دیگر که موجود است.
کاشت دندان ایمپلنت ، یعنی کاشت دندانی که به وسیله ی یک پایه ی تیتانیومی و روکشی هم رنگ دندان ها صورت می پذیرد و برای این منظور پایه را شبیه ریشه ی دندان درست می کنند و این پایه ی تیتانیومی باید به گونه ای باشد که با استخوان فک پیوند و جوش بخورد و بتواند به این نحو عمل کند.و روکش آن برای پوشش دهی ظاهری مناسب داشته باشد.و به گونه ای باشد که این روکش باز نشده و محکم و با چسب های مخصوص به پایه بچسبد و از هم جدا نشوند. برای این کار یک دکتر دندان پزشک باید خیلی متخصص باشد و بداند که چه گونه ظریفکاری کند تا هیچ چیزی ناطبیعی جلوه نکند.برای این منظور داشتن مهارت و تخصص حرف اول را میزند. و در واقع این روکش باید به گونه ای زیبایی را تضمین کند.


حال این سوال پیش می آید که آیا در این متن که گفته شد پایه را استخوان فک می پذیرد و شروع به استخوان بندی می کند ، می تواند و آیا این امکان وجود دارد که آن را پس بزند؟
برای پاسخ به این پرسش باید بگوییم که این کار شبیه کلیه یا قلب نیست که آن را پس بزند بلکه این جوش خوردن آن با استخوان فک حتمی می باشد و امکان ندارد که بشود ایمپلنت و پایه ی آن را پس بزند. بلکه تحت هر شرایطی تیتانیوم را استخوان پس نمی زند بلکه به آن پیوند خورده و متصل می گردد و استخوان فک را خوب می کند.و از تحلیل آن جلوگیری می کند. و تیتانیوم به طور قطع و کامل با محیط بدن اخت می گیرد و سازگار می گردد.
ولی دلایلی وجود دارد که ممکن است ایمپلنت را از بین ببرد که از جمله ی آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد: تروما ؛ یعنی آسیب رسیدن به ایمپلنت دندان خیلی زود بعد از ضربه خوردن و رعایت نکردن ضربه نخوردن،
پروتز اشتباه و پخش نکردن پوشش به طور درست وقتی که نیرو در یک جا بیشتر وارد می گردد واما در جای دیگر کمتر.
رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان و رعایت نکردن نکات بهداشتی و مسواک نزدن و نخ دندان نکشیدن،
جراحی ناصحیح و اینکه جراحی را به طور و طرز غلط انجام دهید.
مزایای کاشت دندان ایمپلنت:
۱- این دندان ها به گرچه هزینه بر می باشد و دارای قیمت بالایی می باشد ، اما این حکایت آن می شود که هر چه قدر پول بدهی آش می خوری در اینجا صدق می کند و فی الواقع در اینجا می توان گفت راحتی و استحکام و زیبایی و طبیعی بودنی که دارد و کاشت دندان ایمپلنت خیلی بهتر از پروتز های دندانی می باشد که متحرکند و کاشت دندان ایمپلنتی نیز دارای طول عمر بالاتر و بیشتر می باشد و باعث می شود که اگر از دندان ها ی طبیعی و دندان ایمپلنتی خود خوب مراقبت کنید و بهداشت را رعایت کرده ، به عنوان دندان های همیشگی و دائمی برای شما گردند.و شما با داشتن کاشت دندان ایمپلنتی بهتر می توانید بجوید و غذا و نوشیدنی بخورید و هیچ مشکلی که ندارید هیچ بلکه بهتر هم خواهد بود. برای دندان های ایمپلنتی شما باز هم به زیبایی و ظاهر زیبای خود خواهید رسید و هنوز هم با اعتماد به نفس به کارهای خود ادامه می دهید و این کاشت دندان ایمپلنتی بسیار بهتر از کاشتهای دندان بریج های ثابت و فیکس و پروتز های متحرک، زیرا ایمپلنت می تواند به شما کمک بسیاری کند و شما از شر مشکلات روش های قدیمی راحت می شوید.
۲- با اقدام به کاشت دندان ایمپلنت شما دیگربه دندان های مجاور صدمه و آسیب نخواهید رساند.و بدون اینکه دندان به تراشیدن و فشار آوردن به آنها نیازی باشد ایمپلنت دندان و کاشت دندانصورت می گیرد که مستقل از دندان های دیگر می باشد . و اصلاً هیچ گونه وابستگی و تکیه ای چه به دندان های مجاور و چه به دندان های دیگر ندارد. و فی الواقع دندان های دیگر قربانی و فدای دندان های ایمپلنت شده نمی شوند.
۳- به دلیل تحلیل و از بین نرفتن استخوان فک و اینکه پایه ی دندان به استخوان فک متصل می گردد و باعث تقویت استخوان میگردد و استخوان سازی صورت می پذیرد و فک راحت به شکل اولیه باز می گردد بنابراین دیگر از روش های کاشت دیگر بهتر و به صرفه تر و قدرتمند تر می باشد. و فرم و شکل چهره دست خوش تغییرات قرار نمی گیرد و شما از چهره ی طبیعی و زیبایی خود نخواهید افتاد بلکه به زیبایی شما افزوده نیز خواهد شد زیرا دندانی که ایمپلنت می شود هم رنگ و هم اندازه و فرم آن نیز با اصلاحات دندان پزشکی زیبایی مطابقت دارد.
۴- به عبارت دیگر به جرأت می توان گفت عمر دندان ایمپلن شده از دندان از دست رفته بیشتر خواهد بود و حتی از دندان های دیگر بیشتر عمر خواهد کرد و در صورت از بین رفتن آن تحت شرایطهای سخت امکان جایگیزینی آن وجود خواهد داشت و به راحتی تعویض می گردد و دارای مزایای عدیده ای می باشد که این نحوه ی کاشت را متمایز و پرطرفدار کرده است.

نوشته شده توسط عاشقانه واقعی در 13:17 |  لینک ثابت   • نظر بدهید

شنبه هفتم فروردین ۱۳۹۵

تا کنون افراد بسیاری به دندانپزشکی ها مراجعه کرده اند

کشیدن دندان:
تا کنون افراد بسیاری به دندانپزشکی ها مراجعه کرده اند و جملاتی این چنین گفته اند: میخواهم از شر این دندان خلاص شوم زیرا درد امانم را بریده.سعی دارم تمامی دندان هایم را بکشم تا کامل دندان بکارم.هزینه اضافی برای ترمیم دندان ندارم و می خوام آن ها را بکشم.
به خاطر داشته باشید که کوتاه ترین راه همیشه بهترین راه نیست.درست است که با کشیدن دندان می تواند از شر درد آن خلاص شد.ولی این باعث می شود که تنها در آن لحظه نیازتان برطرف شود و درد دندان از بین برود.در عوض تا اخر عمر از نعمت داشتن یک دندان طبیعی محروم خواهید شد.اغلب افراد تصور میکنند که بهترین گذینه این است که بلافاصله پس از درد دندان، آن را از دهان خارج کنند و در مورد سایر دندان ها نیز همین عمل را انجام دهند و در نهایت نیز به دندان های مصنوعی و یا روش های کاشت دندان روی خواهند آورد.این اشتباهی است که خیلی از مردم مرتکب آن می شوند.
یکی از دلایلی که چنین اتفاقی برای دندان ها می افتد و نیاز به کشیدن در آنها افزایش پیدا می کند، مراجعه نکردن افراد به دندانپزشکی در زمان مناسب است.طبق آمار گرفته شده حدود هشتاد درصد از مردم ایران تنها زمانی به دندانپزشکی مراجعه می کنند که درد را در دهان خود احساس کنند و تا قبل از آن برای معاینه و درمان دندان های خود هیچ اقدامی نمی کنند.این یک فرهنگ غلز است که تنها زمانی به دندانپزشکی مراجعه کنیم که کار از کار گذشته باشد.در صورت تاخیر در مراجعه به دندانپزشکی دو راه برای فرد باقی میماند.یکی کشیدن دندان و از بین بردن سریع درد است.و دیگری درمان و ترمیم آن است.معمولا هنگامی دندان درد می گیرد که خرابی تا انتهای دندان پیش رفته باشد و به عصب رسیده باشد.در این صورت می بایست مراحل درمان در چند جلسه انجام شود به این صورت که در یک جلسه عصب های لثه در آن ناحیه را از بین می برند و به عبارت دیگر آنها را می کشند و در مرحله دیگر دندان را با مواد مخصوص پر می کنند.این روش اگر چه مانند یک دندان طبیعی جوابگو نیست و پس از گذشت سالیان و حتی با مراقبت های بهداشتی نیاز به ترمیم مجدد پیدا خواهد کرد ولی در شرایطی که بین کشیدن دندان و ترمیم آن باید یکی را انتخاب کرد، ترمیم آن و عصب کشی بهترین گذینه ممکن است.
به خاطر داشته باشید که در شرایط عادی و معمولی یک انسان باید ۳۲ دندان داشته باشد.در صورتی که کمتر از این حد باشد، در ناحیه بی دندان نمی تواند خوبی غذا را بجود.


اگر یکی از اعضای بدن دچار درد و یا مشکل شود، هیچ کس حاضر نیست که آن را به طور کامل از دست بدهد و آن را قطع نماید.اما در کشور ما به دندان ها این گونه نگاه نمی کنند و با کوچکترین دردی آنها را می کشند.کشیدن دندان تنها در شرایطی مناسب است که یا موجب از بین رفتن دندان های دیگر شود و یا اینکه برای ترمیم آن هیچ راهی وجود نداشته باشد.در غیر این صورت کشیدن آنها کاری اشتباه است.نداشتن یک یا چند دندان به معنای نقص عضو شدن فرد می باشد.اما چون این نقص درون دهان است و در معرض دید عموم قرار نمی گیرد، اکثرا به این قضیه به عنوان نقص عضو نگاه نمی کنند.
یکی از عللی که باعث می شود که افراد به کشیدن دندان تن بدهند و به دنبال ترمیم و درمان آن نباشند بالا بودن هزینه ها در این زمینه است.متاسفانه در کشور ما خدمات دندانپزشک تنها در زمینه کشیدن و نهایتا پر کردن دندان تحت نظر بیمه هستند و آن هم برای افراد خاصی که بیمه دارند.برای همین اگر دندان درد بگیرد یا فرد باید با پرداخت هزینه ای گزاف آن را دوباره احیا کند و یا اینکه با صرف هزینه ای اندک آن را به طور کامل از دهان خارج نماید.می توان مهمترین عامل کشیدن دندان را بالا بودن هزینه درمان آن دانست.زیرا در صورتی که هزینه ترمیم مناسب باشد و پرداخت آن برای همه ممکن باشد، هیچ کس دوست ندارد که یک دندان طبیعی را از دست بدهد.
اما خارج کردن دندان و کشیدن آن به این راحتی هم نیست.خارج کردن دندان به موارد بسیاری بستگی دارد و گاهی حتی ممکن است نیاز به جراحی هم داشته باشد.بنابر این سعی کنید تا حد امکان برای کشیدن دندانتان دلیل مناسبی داشته باشید.
یکی از شرایطی که کشیدن دندان در آن مناسب است، این است که تاج و ریشه دندان به حدی آسیب دیده باشد که قابل ترمیم نباشد.در این صورت راهی جز کشیدن دندان برای فرد وجود ندارد.پس بهتر است در صورت داشتن درد این دندان را سریعا از دهان خارج نمود.
یا در صورتی که بافت های نر موجود در دندان از بین رفته باشند و اصطلاحا مرده باشند.در این صورت حتی با ترمیم نیز نمی توان آن دندان را نگه داشت زیرا ریشه آن توانایی ماندن در لثه را ندارد.این گونه دندان ها نیز کشیدنشان بلامانع است.گاهی ممکن است دندان در اثر یک اتفاق بشکند و شکستگی طوری باشد که نشود آن را ترمیم کرد.در این گونه موارد پزشک است که تشخیص میدهد دندان قابل استفاده هست یا خیر.اگر راهی برای ترمیم وجود داشته باشد که بهتر است آن را ترمیم نمود و در صورتی که راهی برای ترمیم آن نباشد ابتدا باید بررسی کرد که آیا با همان وضعیت شکسته می توان از آن استفاده نمود یا خیر.در صورتی که امکان استفاده از آن وجود داشت باز هم کشیدن آن اشتباه است و در صورتی که هیچر راهی برای ترمیم وجود نداشت و دندان کارایی خود را از دست داده بود، کشیدن آن ایرادی ندارد.
در مواردی نیز ممکن است پزشک متخصص از شکا بخواهد که نسبت به کشیدن دندان اقدام کنید.این اتفاق معمولی زمانی رخ میدهد که پزشک برای ارتودنسی این تشخیص را بدهد.اگر فضای لازم جهت ارتودنسی در میان دندان ها وجود نداشته باشد و دندان ها نیاز به فضا داشته باشند، ممکن است پزشک تشخیص دهد که یک یا چند دندان باید از دهان خارج شوند در این صورت نیز کشیدن دندان توجیه دارد.

نوشته شده توسط عاشقانه واقعی در 13:16 |  لینک ثابت   • نظر بدهید

شنبه هفتم فروردین ۱۳۹۵

در مواردی در پشت دندان های عقل شما

کشیدن دندان عقل:
ممکن است در مواردی در پشت دندان های عقل شما مخاط قرار بگیرد.در نتیجه پس از بسته شدن دندان ها زیر فشار دندان ها خواهد ماند و علاوه بر آنکه درد زیادی را به همراه دارد آسیب زیادی هم به مخاط می زند.
در برخی موارد نیز ممکن است که مواد غذایی در زیر این گوشتهای های اضافی جا خوش کنند و در آن زمان است که سر و کله بیماری ها و میکروب ها پیدا می شود.به این ترتیب در پی آن بوی بد دندان، پوسیدگی ها، درد ها و عفونت ها به دنبالش خواهند آمد.برای رفع این مشکل می بایست عملیات پاک کردن عفونت و شست و شوی مکان مربوطه توسط فردی که مهارت کافی در این زمینه را دارد انجام شود.این فرد کسی نیست به غیر پزشک متخصص.پیس از آن که این اقدام صورت گرفت برای جلوگیری از رخ دادن مجدد این اتفاق باید نسبت به کشیدن دندان عقل مبادرت کرد.
علت فشار در دندان عقل چیست؟ممکن است برایتان سوال شده باشد که اگر دندان ها رو به بالا رویش می کنند پس چطور ممکن است که یک دندان به دندان کناری خود آسیب برساند؟در پاسخ باید گفت که درست است که دندان ها به صورت عمودی رشد خواهند کرد ولی این روند همیشه به این شکل نیست.در برخی حالت در دندان های معمولی رویش به صورت افقی رشد کنند.این روال برای دندان های معمولی در برخی از موارد و برای دندان های عقل در اکثر موارد پیش خواهد آمد.حتی در صورتی که دندان عقل به طور کامل در نیامده باشد و در زیر لثه باقی مانده باشد، این فشار به دندانهای دیگر وارد خواهد شد.


در صورت بی توجهی به مسئله رویش دندان عقل ممکن است ریشه دندان آسیاب دوم که از مهمترین دندان ها به شمار می رود، به مرور زمان تحلیل برود.این اتفاق برای همه افرادی که دندان عقلشان روند رشد صحیحی ندارند رخ میدهد.بنابر این توصیه ما به شما این است که حتی اگر تصمیم ندارید این دندان مزاحم را بکشید و در شرایطی نیستید که خونریزی درون دهان خود را تحمل کنید، بهتر است حداقل با عکس برداری مرتب از این دندان روند رشد و بهتر است بگوییم انحراف آن را زیر نظر داشته باشید.
مرتب کردن دندان ها امروزه بسیار باب شده است.زیبایی دندان در این عصر بیشتر از هر زمان دیگری مورد توجه قرار گرفته است شاید به این دلیل باشد که دهان مرکز توجه صورت است و صورت از مهمترین قسمت ها در برخورد روزمره انسان ها با یکدیگر به شمار می رود.از جمله نکاتی که در زیبایی دندان و پس از آن زیبایی چهره بسیار موثر است، می توان به طرز چیده شدن دندان ها در کنار یکدیگر اشاره کرد.بسیار مهم است که دندان های شما چگونه و با چه فاصله ای کنار یکدیگر قرارگرفته اند.همین مسئله می تواند تعیین کننده این باشد که خنده شما تا چه حد گیرا و دلنشین است.اگر قصد دارید به خنده خود بیشتر توجه داشته باشید و چهره ای زیبا و دلنشین داشته باشید نباید از دندان هایتان غافل شوید.چیدمان دندان ها در افراد مختلف حالت های متفاوتی دارد.و این کاملا به ریز یا درشت بودن دندان و مهمتر از آن فک و آرواره شخص دارد.همان گونه که می دانید بسیاری از چیزها در ظاهر ما به هیچ عنوان انتخاب ما نبوده و ما در حالت و نوع آنها نقشی نداشته ایم.نوع، جنس، رنگ و چینش دندان ها نیز از جمله این موارد هستند.اما امروزه می توان با استفاده از روش های مدرن و با کمک گرفتن از علمی به نام ارتودنسی این مشکلات را برطرف کرد.اگر از نوع چیده شدن دندان هایتان ناراضی هستید با کم و یا زیاد کردن فاصله میان آنها و همینطور جلو و عقب کردن خود دندان می توانید به فرم دلخواه خود برسید.اما این نکته چه ارتباطی به بحث کشیدن دندان عقل دارد؟؟
در دندان های جلویی ممکن است راحت تر بتوانید فواصل میان دندان هایتان را کم و زیاد کنید اما تصور بکنید که برای استفاده از قالب های شیک و جالب دندانی نیاز باشد که دندانی مانند آسیاب اول یا آسیاب دوم شما کمی به عقب کشیده شود.در اینجاست که اگر دندان آسیاب اول شما نیاز به عقب نشینی داشته باشد باید دندان دوم آسیاب نیز جا به جا شود.حال آنکه در اکثر غریب به اتفاق موارد دندان آسیاب دوم اصلا فاصله ای با دندان عقل ندارد و این دو کاملا به هم چسبیده شده اند.در این گونه موارد هیچ راهی به جز کشیدن دندان عقل وجود ندارد.به عبارت دیگر تا دندان عقل جا به جا نشود سایر دندان ها نمی توانند فرمی زیبا داشته باشند.بنابر این در ارتودنسی همواره دندان عقل را فدای باقی دندان ها می کنند و اصطلاحا یک تیر دو نشان می کنند.زیرا با این کار نه تنها راه را برای جا به جایی سایر دندان ها باز کرده اند بلکه خطر احتمالی فشار به دندان ها در آینده را و پوسیده شدن آنها توسط دندان عقل را کاملا از بین برده اند.
حتی در موادی که ارتودنسی انجام گرفته شده و دندان ها به فرمی که باید برسند، رسیده اند، ممکن است دندان عقل در صورت کشیده نشدن پیش از ارتودنسی شروع به سرکشی کند.این می تواند بسیار خطرناک و علاوه بر آن دردناک باشد.زیرا با فشاری که به مرور به دندان ها می آورد می توان علاوه بر آنکه درد را برای افراد به وجود می آورد، سبب از بین رفتن فرم آنها شود و آنها را دوباره نا منظم کند.
پس از کشیدن دندان عقل لازم است چند نکته را رعایت کنید.اول آنکه تا زمانی که بی حسی دهان و دندانتان کاملا از بین نرفته است، سعی کنید به هیچ وجه بافت های داخلی دهانتان را گاز نگیرید.
دوم آنکه پانسمان یا همان گاز استریلی که پزشک بر روی دندانتان می گذارید پس از ۲۴ ساعت تعویض کنید.
اگر قصد دراز کشیدن دارید زیر سرتان باید بلند باشد تا در صورت خونریزی، خون به حلقتان وارد نشود.
حداقل تا ۲۴ ساعت پس از کشیدن دندان سیگار نکشید.این کار می تواند خونریزی را تشدید کند و علاوه بر آن سیگار فشار خون را کاهش میدهد و همچنین تولید آلودگی در آن ناحیه را افزایش می دهد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.