ساعت تنهایی

عاشقانه

ساعت تنهایی

عاشقانه

جراحی لثه

جراحی لثه از جمله مواردی است که در علم دندانپزشکی به دفعات زیاد مورد استفاده قرار می گیرد تا جایی که رشته ای جدا نیز محسوب می گردد.
در بسیاری از موارد ممکن است فرد بیمار در ناحیه لثه خود نیاز به جراحی داشته باشد.این عمل گاهی اتفاق می افتد که لثه فرد دچار درد و یا مشکلی شده باشد و در برخی موارد نیز ممکن است دندان های عقل به صورت فک جوش باشند که در آن صورت نیاز به جراحی داند.
دندان های فک جوش به دندان هایی گفته می شود که به عمق لثه چسبیده شده اند و به راحتی قابل کشیدن نیستند.همانگونه که می دانید در بسیاری از موارد دندان های عقل سبب درد در دهان می شوند و دندان های دیگر را به خرابی می کشند بنابر این باید از دهان خارج شوند.در برخی موارد این خروج به راحتی انجام می گیرد و در برخی دیگر با درد و فشار بسیاری همراه خواهد بود که در این صورت جراحی لثه امری واجب به شمار می رود.
اکنون به برخی از روش های جراحی برای لثه اشاره خواهیم کرد
یکی از این روش ها روش جراحی حفره ای در لثه می باشد.این روش بیشتر برای مواقعی به کار برده می شد که لثه شخص بیمار دچار ناراحتی و التهاب شده باشد و یا لثه از دست رفته را می خواهیمدوباره احیا کنیم.در روش حفره ای ما از مزیت هایی برخوردار خواهیم بود که در روش های دیگر از داشتن آنها محروم می مانیم.
در روش حفره ای که توسط فردی به نام دکتر جان چاو پایه ریزی و برای اولین با اجرا شد ،دیگر نیازی به پیوند و برداشتن بافت زنده از ناحیه سقف دهان نیست.این روش ابتدا بر روی مواد گوناگون انجام شده است و پس از تحقیقا و بررسی های فراوان به صورت شیوه ای علمی و اصولی درآمده است.
این روش در زمینه جراحی لثه انقلابی به پا کرده است.در این سبک دیگر نیازی به زدن بخیه نیست.همانگونه که می دانید در بسیاری از موارد بخیه زدن باعث زخیم شدن بافت در ناحیه مربوطه می شود و در صورتیکه نکات بهداشتی در مورد نگهداری بخیه رعایت نشود عفونت ها و وجود بیماری ها و قارچ ها می تاند در مراحل درمان اختلال به وجود آورند و حتی مشکلی غیر از مشکل لثه برای بیمار به وجود آورند که جبران ناپذیر باشد.از آن گذشته بخیه زدن در داخل دهان مانند بخیه در سایر نقاط بدن نمی باشد و به دلیل بد دست بودن و قابل رویت نبودن ناحیه نمی توان این عمل را به خوبی انجام داد.علاوه بر همه موارد گفته شده استرسی که بخیه زدن در بیمار به وجود می آورد بسیار زیاد است و حتی ممکن است این استرس به پزشک نیز منتقل شد.
از دیگر فواید جراحی لثه به روش حفره ای این است که مدت زمان لازم برای انجام جراحی به شدت کم می شود و دیگر نیازی به صرف ساعات و مدت زمان طولانی برای انجام عمل های سنگین بر روی دهان نیست.به کمک این روش علاوه بر آن که در زمان صرفه جویی می شود، کیفیت کار نیز بالا خواهد رفت و بیمار نیز دچار اضطراب و خستگی در حین عمل نخواهد شد.


مزیت دیگر این نوع جراحی درد و خونریزی بسیار کمی است که متوجه بیمار می شود.شاید یکی از مهمترین و اساسی ترین علل افزایش محبوبیت این روش همین باشد که خونریزی در این روش به کمترین حد ممکن خود رسیده است.خونریزی کم به معنی این است که خطر بروز بیماری ها و عفونت ها به شدت کاهش می یابد و دهان از سلامت و امنیت بیشتری برخوردار است.علاوه بر تمامی موارد یاد شده فوق ،دراین روش بیمار دیگر مجبور نیست هزینه های گزافی را برای عمل پرداخت نماید زیرا جراحی لثه به روش حفره ای از کم هزینه ترین روش های جراحی برای لثه به شمار می آید.البته با آن که این روش در کوتاه ترین مدت زمان ممکن و با صرف هزینه ای پایین تر نسبت به سایر روش ها نیاز بیمار را برطرف می ساز ولی از دوام و مقاومت بسیاری بالاتری نیز نسبت به روش های دیگر برخوردار است.
اکنون به بررسی و نحوه جراحی به روش حفره ای خواهیم پرداخت:
همانگونه که در ابتدا نیز گفته شد این روش برای بازیابی و احیا لثه هایی است که آسیب دیده اند و به عبارتی ا دست رفته اند.در این سبک پس از انجام مراحل ضد عفونی و جرمگیری در قسمت زیر خط لثه ای که آسیب دیده است، حفره ای بسیار کوچک در قسمتی بالاتر از خط لثه و توسط ابزار مخصوصی که پیشگامان این سبک ابداع نموده اند، ایجاد می شود.پس از ایجاد حفره در ناحیه مربوطه، با استفاده از ابزاری مخصوص کلاژن ها را برش زده و سعی در تحریک آنها خواهند نمود.عمل تحریک کردن کلاژن ها به اندازه ای ادامه خواهد داشت که تا سطح لثه طبیعی بالا بیایند و پس از آن زمان آن می رسد که پین ها یا کلاژن های جای گذاری شوند و به لثه های سالم کناری و پاپیلا پیوند زده شوند.این پیوند با نوعی بخیه انجام می گیرد ولی بخیه در این روش با روش های دیگر کاملا متفاوت می باشد.در روش حفره ای بخیه به صورت پیوند میان بافتها انجام میگیرد و بسیار ظریف و نامحسوس است ولی در سایر روش ها این گونه نیست.
دکتر چاو که به عنوان بنیانگزار این روش شناخته شده است معتقد است که با استفاده از این روش تنها پس از دو ساعت بیمار می تواند به طور عادی غذا بخورد و مسواک بزند و هر کار عادی دیگری را به خوبی دیگرا انجام بدهد و این در حالی است که هیچ گونه درد و خونریزی متوجه وی نخواهد شد.علاوه بر آن لثه آسیب دیده شکل اولیه و سالم خود را دوباره به دست خواهد آورد و همانند سایر لثه ها می شود.و پس از جراحی لثه تنها در مدت هفت روز می تواند مقاومت خود را کاملا به دست بیاورد.در اکثر موارد پس انجام این روش دیگر نیازی به عمل مجدد در لثه نیست.
از عوامل آسیب دیدن لثه استفاده نادرست و اشتباه از مسواک است.به طوری که موب آسیب دیدگی لثه می شود.

جراحی لثه:
در بحث های قبلی عرض کردیم برای آنکه دندان های زیبا و لبخند زیبا داشته باشیم باید لثه های زیبا داشته باشیم و در واقع داشتن لثه های سالم باعث می شود که دندان ها ی شما کمتر دچار آسیب شوند و دندان هایتان از ریشه سالم و بدون مشکل باشد و درواقع لثه ای از لحاظ ظاهری سالم می باشد که رنگ آن طبیعی و صورتی و یا قرمز روشن باشد و محکم و با استقامت به دندان های شما چسبیده شده باشد .یکی از راه های داشتن لثه سالم مسواک درست زدن است . دندان به وسیله ی منسوجات و بافتهایی به فک متصل گردیده که به آن لثه می گوییم و در واقع دندان ها به وسیله ی بافتهایی احاطه شده و آسیب رسیدن و بیمار شدن هر کدام از بافتها باعث می شود که دندانها خراب و یا بیمار شود و این بیماری نیز روی دندان های شما اثر می گذارد.در واقع دندان های شما با داشتن سلامت کامل خود به همراه این بافتها و منسوجات می تواند سلامت کاملتری داشته باشد. این بافتهای محاط کننده می تواند ؛ لثه ، استخوان فک و رشته های ظریف و باریکی با جنس الاستیک که “پریودونتال لیگامنت ” نام گرفته اند ، به استخوان فک متصل گردیده که دندان ها استقامتشان به این موارد نیز بستگی دارد.
برخلاف جنسی که سطح عاج دندان دارد که “مینا” ی دندان نام دارد و بسیار محکم و با استقامت می باشد و در قسمت بیرونی دندان قرار دارد ، قسمتی دیگر برای اتصال دندان به ریشه ی دندان (عاج ریشه ی دندان ) به وسیله ی ماده ای به نام “سمنتوم” وجود دارد که از ریشه س دندان محافظت میکند ؛ دارای جنسی ضعیف تر و کم مقاوم تر و به سرعت دچار پوسیدگی می گردد و د ر مقابل بیماری و میکروب دارای مقاومت کمتری از خود بروز می دهد.بنابراین باید از ریشه ی دندان نیز به خوبی محافظت کرد و نگذاریم بیماری به ریشه ی دندان سرایت کند و ریشه ی دندان و در نتیجه کل دندان را نابود کند . استخوان فک سالم نیز در سالم بودن دندان ها مؤثر میباشد و در واقع داشتن لثه های سالم همان داشتن لثه هایی دانه دانه مانند دانه های بافت پرتقال می باشد و این بافتها محکم و سفت می باشد به گونه ای که خونریزی نکند و با مسواک کردن به لثه ها آسیب و صدمه ای نمی رسد و لثه ها دچار خونریزی نمی شوند و دارای بافت ههای محکم می باشد و این بافتها نه شل و پلاسیده می باشد و ب نه از رنگ کبود و تیره در آنهاا اثری وجود دارد که اینها خود از عوامل و فاکتورهای ظاهری داشتن لثه ی سالم است و حتی در هنگام غذا خوردن این مشکلاتی که گفتیم را برای شما پدید نمی آورد.
حال این سوال پیش می آید که چه عامل هایی باعث ایجاد بیماری لثه و استخوان فک می شود؟
در واقع با تجمع میکروب در زیر لثه ها باعث ایجاد لایه ای به نام پلاک میکروبی که بسیلر چسبنده می باشد ، می شود که این لایه در واقع باعث و بان یانواع بیماری های لثه می گردد و این بیماری نیز به دندان آسیب می رساند. و این ها هم علتش رعایت نکردن بهداشت و مسواک نکردن و نخ دندان نزدن ، میکروب و باکتری های زیادی در لثه ایجاد گردیده و سلامت دندان ها به خطر می افتد.درواقع جرم گیری نکردن و مراجعه نکردن به دندان پزشک خود از عامل ایجاد مشکلات عدیده در لثه می گردد و اگر از نکاتی که پزشک مورد نظر می گوید استفاده نکنیم مشکل لثه ی ما حاد تر خواهد شد و کار به جراحی لثه نیز کشیده می شود.
وقتی که دندان های شما دچار جرم گرفتگی شوند دیگر دندان هایتان با مسواک کردن و نخ دندان زدن این جرم آنها برداشته نخواهد شد و راهی شما ندارید جز مراجعه به دندانپزشک و انجام کارهای جرم گیری ای که دندانپزشک روی دندان های شما انجام می دهد تا دندان های شما را به حالت اولیه باز گرداند. داشتن جرم ها خود مشکلات زیادی را برای دندان های شما ایجاد می کند و علاوه بر دندان ها ، لثه ی شما را دچار اختلال کرده و ملتهب می شود. التهاب لثه نیز از نظر ظاهری دندان ها شما را تحت تأثیر قرار می دهد و این نیز روی خنده ی زیبا شما اثر منفی می گذارد.حال اگر شما در پی راهی برای حل این مشکل پیدا کرده و دنان های خود را جرم گیری کنید ، آن وقت لثه های شما به وضعیت طبیعی و قبلی خودد باز می گردد. و لی اگر دیر شود و یا درمان نگردد ، شک نداشته باشید باعث می شود کم کم بافت لثه ها از بین رفته و استخوان فک نیز نابود گردد و تحلیل و نابود گردد و شکل ظاهری و سلامتی شما به خطر بیفتد و در آن صورت هیچ راهی برای شما نخواهد ماند و بیماری و عفونت لثه از اینجا نشأت خواهد گرفت. در واقع با تحلیل و نابود شدن استخوان فک شما ، دندانتان بافت پشتیبان خود را از دست می دهد و دندان آسیب پذیر تر و به عبارتی لق و یا شل خواهد شد و دیگر از آن استقامت قبلی برخوردار نخواهد شد. فی الواقع لق شدن دندان خود از بدترین حالت هایی است که دندان می تواند در آن وضعیت قرار گیرد و دندان های شما دچار افتادگی خواهد شد و به عبارتی دیگر مجبور خواهید شد دندان های خود را بکشید و این از بدترین اتفاقات ممکن است که برای دندان شما می افتد و دندان خود را از دست می دهید که به بیماری “پریدونتال” یا به عبارتی بیماری لثه و استخوان فک می باشد مبتلا خواهید شد و دندان های شما بسیار حساس شده و در برابر گرمی و سردی و نوشیدنی های شیرین و طعم دار که با رفتن آنها در زیر دندان برای آن مشکل ایجاد می کند. همین جرم ها باعث می شود که دندان ها از استخوان جدا شده و شل شده و رشه های ظریفی که دندان و استخوان و فک به هم متصل می کند باعث می شود از بین رفته و دندان استقامت خودش را کم می شود.و دندانها را می توان با پایین آوردن استقامتشان غیر مقاوم و نابود کرد و از ریشه کند و این همان چیزی ست که باکتری ها ایجاد می کنند . بنابراین با رعایت بهداشت دهان و دندان و مسواک کردن مرتب و استفاده از نخ دندان و مراجعه ی هر شش ماه یک بار به دندانپزشک خود را در برابر انواع بیماری های دندان و دهان و لثه و …. ایمن کنید.

نوشته شده توسط دختری در مه در 13:21 |  لینک ثابت   • نظر بدهید

شنبه هفتم فروردین ۱۳۹۵

از جمله فواید مسواک زدن

جرم گیری دندان:
تعریفی از جرم دندان: جرم دندان تشکیل شده است از پلات های میکروبی که بر روی دندان به علت رسوب املاح معدنی سخت شده و عوامل متعددی وجود دارد که سبب جرم گرفتن دندان ها می گردد که در این متن از جرم گیری دندان تعدادی از آنها را بیان می کنیم:
پلاک میکروبی بر روی دندان اگر با استفاده از مسواک زدن و نخ دندان پا نشوند منجر به جرم گرفتن دندان ها می گردد.
کاهش در ترشح بزاق و در واقع خشکی دهان سبب جرم گرفتن در دندان ها می شود.
بالا بودن غلضت و همچنین چسبندگی بزاق سبب جرم گرفتن دندان ها می گردد.
وجود بی نظمی در قرار گرفتن دندان ها در کنار هم نیز سبب جرم گرفتن آنها می شود. استفاده از سیگار و دیگر مواد دخانیان در جرم گرفتن دندان ها تأثیر گذار است.
جرم های دندان را می توان به دو نوع مختلف تقسیم بندی نمود:
نوع اول : اولین نوع از جرم ها جرم زیر لثه بوده که چسبیده شده در شیار لثه می باشد و و چسبیده به ریشه دندان تشکیل شده و به سطح ریشه به طور محکم چسبیده شده است.
نوع دوم: دومین نوع از جرم دندان جرم بالای لثه می باشد که در ناحیه طوق و در برخی موارد روی سطح دندان مشاهده می شود.
محل جرم گیری دندان که بیشتر در افراد مشاهده می شود تشکیل جرم در نواحی سطح داخلی دندان های جلوی پایین بوده که مهمترین علت بروز جرم در این ناحیه از دندان ها مسواک نخوردن به این ناحیه از دهان و همچنین ترشح زیاد غدد زیر زبانی می باشد.


آیا لازم است که دندان ها مرتباً جرم گیری شوند؟ جهت پاسخ به این سوال باید دانست که بستگی به تشخیص دندانپزشک دارد ولی در کل می توان گفت جرم گیری دندانفقط در مواردی لازم است انجام شود که دندان ها جرم گرفته باشند.به طور معمول می توان گفت درصورت انجام جرم گیری دندان اگر بعد از آن مراقبت های دندانی به صورت مرتب انجام شود دندان ها نیاز به جرم گیری مجدد ندارند..مگر اینکه در مواقعی خاصی که دندانپزشک تشخیص به جرم گیری مجدد کند.اینکه گفته می شود هر ۶ ماه یک بار دندان ها جرم گیری شود مبنای علمی برای همه ی افراد ندارد و تنها افرادی محدودی هستند که با توجه به تشخیص دندانپزشک متخصص لازم است هر ۶ ماه یک با دندان های خود را جرم گیری کنند.
برای عده ی زیادی از افراد این سوال در ذهنشان پیش می آید که آیا عمل جرم گیری دندان برای دندا ها ضرری به دنبال نخواهد داشت؟در پاسخ به این سوال می توان گفت در حالی که دندان ها به جرم گیری نیاز داشته باشند و جرم گیری به طور صحیح انجام گردد هیچگونه آسیبی به دندان ها وارد نخواهند کرد.قبلا جرم گیری توسط دستگاهای به صورت دستی انجام می شد و اینکار به زمان طولانی نیاز داشت و با سختی همراه بود.و در حال حاضر دندانپزشک توسط دستگاهای اولتراسونیک کار جرم گیری را به کار بردن دقت بالا انجام می دهد.
حذف میکروار گانیسم از محیط دندان: اساسی ترین مرحله جهت جلوگیری از بروز پوسیدگی در دندان حذف نمودن میکروب ها بر روی دندان ها بوده که در واقع می توان گفت حذف همان پلاک دندانی از روی دندان می باشد. که برای اینکار راهی جز از راه مسواک زدن و مصرف نخ دندان به طور مرتب امکانپذیر نیست. و به میکروب ها با مصرف مسواک دیگر اجازه اده نمی شود که در دهان فعالیت داشته باشند.با قرار دادن این کار به صورت مرتب و دقیق دیگر دندان ها پوسیدگی در دندان ها رخ نمی دهد.
از جمله فواید مسواک زدن در این متن از جرم گیری دندان: از بروز پوسیدگی دندان جلوگیری کرده، از جرم گرفتن دندان ها جلوگیری کرده، بوی بد دهان را برطرف می کند،ظاهر دندان ها را زیبا و سالم نگه می دارد، اشتها را در فرد برای خوردن غذا زیاد می کند،از بروز بیماری های لثه جلوگیری می کند،و هدف کلی از مسواک زدن کندن پلاک میکروبی و همچنین پاک نمودن سطح دندان ها و شیارهای لثه می باشد.
انواع مسواک: در بازار امروز دندا های مختلفی با شکل و گونه های مختلفی برای استفاده ای گوناگون یاف می شودکه بید بدانید هر مسواکی را نمی توان مورد استفاده قرار داد.
ویژگی یک مسواک خوب جهت پیشگیری از بروز جرم گیری دندان بر روی دندان ها و همچنین جلوگیری از پوسیدگی به شرح زیر می باشد:
اندازه مسواک با توجه به اندازه فرد انتخاب می شود مثلا برای یک فرد بزرگسال اندازه مسواک متفاوت است با مسواکی که یک کودک مورد استفاده قرار می دهد.
جنس مسواک نیز مسأله ای است که باید به آن توجه شود در حالی که مسواک باید جنسی نایلونی داشته و ضبر نباشد. ترجیحاً بهتر است سر مسواک گرد باشد و استفاده کردن از مسواک های ضبر بخصوص در کودکان سبب مورد سایش قرار گرفتن ناحیه طوق دندان ها شده و همچنین سبب اذیت در لثه می گردد.
شکل مسواک نیز باید به آن توجه گردد به نحوی که یک مسواک خوب برای افراد بزرگسال باید به گونه ای باشد که بتواند راحت با آن کار کردن و دندان های خود را به خوبی مسواک کند.و برای کودکان نیز مسواک هایی که دارای رشته مستقیم هستند توصیه می شود.جدیداً مسواک هایی در بازار یافت می شود که سر آن از مسواک جدا شده و قابل تعویض می باشد.
مسواک های برقی:مسواک های برقی زمانی مسواکی خوب به حساب می آید که به طور صحیح مورد استفاده قرار گیرند،و دندان ها را به خوبی تمیز کنند.و تفاوتی بین آنها و مسواک های دستی جهت تمیز کردن دندان وجود ندارد.ولی در کودکان علاقه زیادی برای استفاده از آنها مشاهده می شود و بری تشویق جهت مسواک زدن می توانند ازآنها استفاده کنند.
با این همه تا افراد برایشان بهداشت دهان و دندان مهم تلقی نشود و به این باور نرسند که با این کار می توان از همه ی ناهنجاری ها در دندان جلوگیری کرد.نمی تواند از بروز پوسیدگی در دندان هایشان جلوگیری کنند.و به دندان های خود سلامتی هدیه دهند.

نوشته شده توسط دختری در مه در 13:21 |  لینک ثابت   • نظر بدهید

شنبه هفتم فروردین ۱۳۹۵

مراقبت های ویژه و رعایت کردن

ایمپلنت دندان :
در صورتی شما یک یا چند تا از دن ان های خود را کشیده باشید می توانید به جای از ایمپلنت برای جایگزین کردن دندان استفاده نمود.می توان گفت ایمپلنت دندان جایگزین رشته دندان شده و مکان آن درون استخوان فک می باشد. و تاج دندان ها روی آن بازسازی خواهد شد.
از مزایای ایمپلنت دندانی می توان به مواردی از جمله موارد ذکر شده در زیر اساره نمود:
در انجم ایمپلنت دیگر نیاز نیست که دندان های مجاور را همانند روش های دیگر تراش داد.و سایر دندان های شما آسیبی نخواهند دید.و این راه برای جایگزین کردن دندان های شما بهترین راه شناخته شده است.و آن به این دلیل است که با دندان های شما هیچگونه تفاوتی نخواهند داشت.همچنین در مواقع غذا خوردن فرد احساس آرامشی به او دست خواهد داد.
جنس ایمپلنت از فلزات متفاوت و یا سرامیک هایی که همانند استخوان هستند می باشد که این مواد با بافت های بدن بعد از جایگذاری سازگار خواهند شد.و هم اکنون برای ساخت ایمپلنت های دندانی از فلز تیتانیوم استفاده می شود.
نحوه عملکرد ایمپلنت های دندانی به این صورت است که از آن می توان برای نگهداری روکش های جایگزین شده به جای دندان به عنوان یک ریشه مورد استفاده قرار داد.که به طور ثابت این روکش ها به وسیله سیمان های دندانپزشکی به ریشه در واقع همان ایمپلنت چسبیده می شود.و یا در مواقعی که گیر کافی جهت قرار دادن دندان های مصنوعی فرد در دهانش وجود ندارد از ایمپلنت جهت ایجاد گیر مناسب برای نگهداشتن دندان های مصنوعی استفاده می گردد.

برای انجام ایمپلنت کنترل عفونت در دندانپزشکی ها به شرح زیر می باشد:
افرادی از جمله دندانپزشک،بیمار و دستیار دندانپزشک همه در معرض خطر آلودگی و مبتلا به بیماری های ویروسی و میکروبی قرار دارند.امروزه با شیوه برخی از بیماری های ویروسی همانند ایدز و هپاتیت اهمیت دقت و مراقبت های ویژه و رعایت کردن اصول استریل و بهداشت هم برای دندانپزشک و هم برای بیمار ضروری می باشد.جهت کنترل عفونت و جلوگیری از اینکه عفونت انتقال داده شود در مطب دندان پزشکی هم هم دندانپزشک و هم بیمار وظایف خاصی را دارا می باشند که باید رعایت شود.
وظایف بیمار:آگاه سازی دکتر از بیماری هایی که به آن مبتلا است یا اینکه در گذشته به آن بیماری مبتلا بوده از جمله بیماری های ایدز،سل و هپاتیت ب
تا حد ممکن اقدامات لازم را جهت پیشگیری انجام دهد.به طور مثال واکسن هپاتیت زده و در انتخاب دندانپزشک دقت های لازم را به عمل آورد.


به طور اصولی هر دندانپزشک برای بیماران خود پرونده ای تشکیل می دهد که در آن سابقه پزشکی وی ثبت خواهد شد . و هر دکتر قبل از اینکه کار خود را شروع کند از بیمار در مورد سابقه دندانپزشکی بیمار سوال میپرسد و در پرونده وی ثبت می کند.از جمله این سوالات، سوالاتی از قبیل بیماری های ریوی ،قلبی،سوابق بستری آن در بیمارستان و همچنین بیماری های عفونی مانند سل ، ایدز و هپاتیت و… می باشد که طراحی های لازم دندانپزشک توسط همین سوال ها صورت می گیرد.به طور مثال یک بیماری که مبتلا به هموفیلی باشد برای وی جراحی و کشیدن دندان ممنوع می باشد. و قبل از آن باید پیشگیری های لازم را به عمل آورد.در بیماری های دیگر نیز اینگونه است. پس پاسخ هایی که از فرد بیمار بازگو می شود بسیار مهم و تعیین کننده نوع درمان می باشد.
وظایف دندانپزشک:هر یک از دندانپزشک ها این وظیفه را دارند که جهت حفظ سلامت خود و بیمار اقدامات لازم را جهت پیشگیری انجام دهد که در زیر به برهی از آنها اشاره می کنیم:
به کار بردن وسایل استریل و یک بار مصرف:برخی از سایلی که در دندانپزشکی ها به کار می روند نمی توانند یکبار مصرف باشند زیرا این وسایل اجباراٌ باید طبق اصول و روش های علمی استریل و ضد عفوفی شوند و برای هر بیمار تعویض گردد.وسایلی همانند آینه ،پنس ،سوند همینطور دیگر تجهیزت پر کردن دندان ها باید استریل باشد.و برخی دیگر از وسایل که یکبار مصرف هستند برای هر بیمار باید تعویض گردد.به طور مثا بزاق کش،سر سوزن و برخی دیگر یکبار مصرف هستند و برای هر بیمار باید عوض شوند.و در نتیجه می توان گفت تمام وسایلی که در دهان بیمار از آن استفاده می شود باید عاری از هر گونه آلودگی باشد.و یا اینکه استریل شده باشند.
هر دندانپزشک در مطب خود تجهیزات استریل کننده را دارد و نحوه استریل کردن را به دستیار خود نیز آموزش خواهد داد.و در صورتی که فرد مراجعه کننده به یک بیماری خطرناک مبتلا بوده و دکتر دندانپزشک را در جریان بیماریش قرار ندهد ممکن است افراد زیادی را به این بیماری مبتلا کند.و دکتر دندانپزشک به همراه دستیار وی باید زمان تشکیل پرونده این نکات مهم را مورد توجه قرار دهند.
چگونگی مراقبت از ایمپلنت به اینگونه می باشد که در اندازه موفقیت ایمپلنت سلامت بودن بدن شما موثر خواهد بود. و مهمترین عامل جهت از دست رفتن ایمپلنت رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان می باشد.و شما باید در روز حداقل دو بار مسواک زده و نخ دندان را به طور روزانه مورد استفاده قرار دهید که این کار از اهمیت بالایی جهت نگهداری از دندان ها برخوردار می باشد.و دندانپزشک شما چگونگی مراقبت صحیح از ایمپلنت دندان را به شما خواهد گفت.و برای اینکه از سلامت لثه های خود اطمینان حاصل کنید در سال ۴ بار جهت چک کردن بافت لثه نزد دندانپزشک بروید.
مدت زمان لازم جهت انجام ایمپلنت دندان در هر فرد بسته به عوامل متعدد متفاوت می باشد.و مدت زمانی که طور می کشد تا فرد به بهبود لازم بعد از جراحی دست یابد به این بستگی دارد که در هر فرد سرعت لازم برای ترمیم بافت ها به چه صورت است.با وجود اینکه با پیشرفت در علم پزشکی این مدت زمان به اندازه قابل توجهی کاش یافته است.ولی می توان گفت به طور میانگین مدت زمان ترمیم بافت ها و همچنین تشکیل استخوان به مدت ۲ تا ۳ ماه طول می کشد ،که پس از گذشت این مدت زمان در مرحله بعد می توان ساخت پروتز یا همان تاج دندان را شروع کرد.

نوشته شده توسط دختری در مه در 13:20 |  لینک ثابت   • نظر بدهید

شنبه هفتم فروردین ۱۳۹۵

ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت دندان چیست؟
ایمپلنت دندان و یا اینکه کاشت دندان عبارتست از جایگذاری یک پیچ به جای ریشه از دست رفته که روی آن با دندانی مصنوعی پوشش داده می شود.ایمپلنت یا به عبارت دیگر پیوند اعضا از دیر باز تا به امروز در علم پزشکی و دندانپزشکی دارای قدمت بالایی می باشد.و به بیان دیگر می توان گفت به هر جسم خارجی که در بدن به عنوان یکی از اعضای بدن جایگزین شده و با بافت های بدن ارتباط موفقیت آمیزی برقرار کرده لمینت گفته می شود.
به عنوان تاریخچه ای از دندانپزشکی لازم به ذکر است دندانپزشکی تاریخی به قدمت پوسیدگی دندان ها را دارا می باشد.که در واقع تاریخی است به قدمت تاریخ بشر.آثار مربوط به ترمیم دندان که توسط فلزات و مواد مختلف صورت می گرفت از انسانهای عهد باستان و مصر قدیم تولید شدعه که نشان دهنده این مسأله را آشکار می سازد انسان از آن سال ها به دنبال راه حل هایی جهت بر طرف نمودن پوسییدگی های دندان بوده اند.و برای رفع این مشکل روش های مختلفی را مورد استفاده قرار می دادند.در واقع آثاری از دندان های روکش شده که مربوط به انسان عهد باستان بوده مشاهده گردیده است. بعد از گذشت قرن ها ماشین های دستی جهت تراش دندان ها ساخته شده که با نسوج از دست رفته با فلزات و مواد مختلف دیگر مورد استفاده شاغلین حرفه دندانپزشکی جایگزین گردید.و بعد از آن دستگاهای دندانپزشکی که کار آنها با پدال بود.ابداع شد. و استفاده از آن تا اواخر قرن ۱۹ ادامه داشت.و در ایران نیز در زمانی نه چندان دور یعنی حدود۴۰ سال پیش مورد استفاده قرار می گرفت.که افراد سن بالای خانواده و یا اقوام از پر کردن دندان های خود با این وسیله در جریان هستند.و در آن زمین بیماران ناگزیر بودن درد فراوانی را هنگام عمل کشیدن دندان و یا پر کردن متحمل شوند زیرا از مواد بی حس کننده در آن زمان خبری نبود.بعد از اختراع برق دستگاه برقی نیز مورد ساخت قرار گرفت و در اوایل تولید در اروپا و امریکا و بعد از گذشت نیم قرن بعد در این مورد استفاده قرار گرفت.و دندانپزشکی در ایران قبل از تأسیس مدرسه دارالفنون حرفه ای غیر علمی و تجربی تلقی می شد.و بیماری های مربوط به دهان و لثه و پوسیدگی های دندان تا حد محدودی توسط سلمانی ها ،زرگر ها و برخی افراد دیگر مورد معالجه قرار می گرفت. و عمل کشیدن دندان را توسط انبری به نام کلبتین بدون استفاده از مواد سر کننده می کشیدند.اما با به کار بردن دارر های گیاهی درد دندان را تسکین می دادند. بعد از تأسیس دارالفنون تعدادی دندانپزشک با دارا بودن مدرک دکترا عالی و تجهیزات دندانپزشکی و همچنین مواد جدید وارد ایران شدند.و به صورت تدریجی مواد جدید نیز به ایران راه پیدا کرد.و برای اولین بار در ایران و سپس در شهرستان ها مورد استفاده قرار گرفت.و هم اکنون در کشور ما دندانپزشکی ۱۰ رشته تخصصی مختلف را به خود اختصاص داده است.


ایمپلنت دندان چیست؟ با رعایت نکردن بهداشت دهانی پوسیدکی در دندان ها رخ می دهد و فرد دندا نهای خود را از دست می دهد. با از دست دادن دندان زیبایی چهره و زیبایی خنده نیز از بین خواهد رفت و علاوه بر این موارد فرد قادر به جویدن مواد غذایی را نیز نخواهد داشت که جهت جایگزین کردن دندان ها راه حل هاییبه این افراد پیشنهاد داده می شود که می تواند با به کار گیری هر یک از آنها دندان هایی را جایگزین کند که برخی از این راها می تواند به صورت موقتی باشد و یا اینکه برای افراد رضایت کامل را به همراه نداشته باشد.
بهترین جایگزین برای دندان که ایمپلنت دندان نام دارد می تواند عملکرد آن با دندان شما هیچگونه فرقی نداشته باشد حتی با استخوان فک شما پیوند خورده و جزئی از بدن شما شود. پس برای به کار گیری از ایمپلنت بعد از رسیدن به پاسخ ایمپلنت دندان چیست؟ می توانید تصمیمی قاطعانه و سریع جهت به پایان رساندن این کار انجام دهید و لبخند زشتی که با از دادن دندان هایتان به آن دچار شده اید را با لبخندی زیبا که مجدداً با انجام ایمپلنت آن را به دست می آورید را جایگزین کنید.و اعتماد به نفس از دست رفته خود را بار دیگر بر گردانید.
بعد از انجام ایمپلنت دندانی فراموش نشود که مراقبت از دندان ها را به طور روزانه با زدن مسواک و کشیدن نخ دندان انجام دهید تا با این کار عمر دندان ها و امپلنت را زیاد نموده و آن را بع یک دندان ثابت در دندان خود تبدیل کنید.
روش هایی جهت جلوگیری از پوسیدگی دندان در مطلب( ایمپلنت دندان چیست؟):
در علم پزشکی به طور کلی این مسأله بر قرار است که می گوید جلوگیری از بروز هر بیماری زمانی امکانپذیر خواهد بود که علل موجود در بروز آن بیماری را دانست و بعد از آن سعی در از بین بردن آنها کند.
در واقع پوسیدگی دندان به بیماری عفونی و غیر واگیر و قابل پیشگیری تعریف می شود که با دست دادن میکروب های موجود در دهان و مواد قندی در زمانی طولانی سبب بروز پوسیدگی در دندان ها می شود.و درواقع می توان اینگونه گفت که پلاک دندانی محلی است برای استقرا و فعالیت نمودن میکروب ها و قند های که برای میکروب ها مورد استفاده قرار می گیرند.که در حاصل اسید های آلی و و در پایان مواد معدنی مینا و عاج حذف گردیده و و اضافه مواد آلی دندان بوده که بسیار نرم است.پس جهت جلوگیری از پوسیدگی دندان باید عواملی که سبب بوجود آمدن آن می شوند که میکروب ها و قند ها هستند را از محیط دهان خارج نموده و و این کار با حذف پلاک دندانی از محیط دهان امکانپذیر می باشد.
مراحل پیشگیری از پوسیدگی دندان را می توان به صورت زیر در نظر داشت و با دقت به آنها و به کار بردن آنها از پوسیدگی در دندان هایتان جلوگیری نمائید:
تقویت نمودن دندان ها
کنترل کردن و یا کاهش دادن مصرف مواد قندی و جایگزین کردن مواد قندی طبیعی به جای آنها
حذف نمودن میکرو ارگانیسم از دهان

نوشته شده توسط دختری در مه در 13:20 |  لینک ثابت   • نظر بدهید

شنبه هفتم فروردین ۱۳۹۵

رعایت بهداشت از سوی دکتردندانپزشک

دکتر دندانپزشک کیست و دقیقا چه وظایفی بر عهده دارد؟
دندانپزشک فردی است که با استفاده از ابزارآلات مخصوص این رشته و با استفاده از تخصص و مهارتی که در اختیار دارد سعی در بهبود وضعیت دندان های افراد دارد.دکتر دندانپزشک می بایست در استرلیزه کردن ابزار و وسایل مربوطه کم کاری نکند زیرا در صورتی که این کار را نکند ممکت است بیماری های مختلف و خطرناکی وارد بدن بیماران وی شود و سبب بروز اختلالات زیادی شود.در صورتی که وسایل دندانپزشکی پس از هر بار استفاده استرلیزه نشوند و مجددا وارد دهان فرد دیگر شوند می توانند مشکلاتی را برای فرد به وجود آورند که درمان آن حتی خارج از زمینه دندانپزشکی باشد.همانگونه که می دانید دهان یکی از نقاط اصلی و اساسی بدن می باشد و عضوی بسیار حساس است.زیرا بیماری ها از این طریق بسیار سریع وارد بدن می شوند.بنابر این سهل انگاری در این زمینه به هیچ وجه جایز نیست.
دکتر دندانپزشک می بایست دارای مهارت باشد و در تشخیص درد ها، تنش ها و درمان ها زیرکانه عمل کند.متاسفانه در بسیاری از موارد پیش می آید که به دلیل عدم تشخیص درست پزشک بیمار دردی بیشتر از آن چه که می بایست، را تحمل می کند.حتی در برخی موارد نیز ممکن است تشخیص پزشک کاملا به ضرر بیمار تمام شود.بنابر این یک دکتر دندانپزشک باید به حساسیت شغلش کاملا آگاه باشد و عجولانه تصمیم نگیرد.
این جز وظایف پزشک است که بهترین راه حل ممکن را به بیماران خویش توصیه کند.به عنوان مثال در صورتی که بیمار دردی را در ناحیه ای از دهان خویش احساس می کند، پزشک باید پس از معاینه کامل بیمار او را از وضعیت دندان هایش آگاه ساد و در صورتی که فرد بیمار مثلا قصد کشیدن دندان را داشت، در صورتی که دندان قابلیت ترمیم شدن را دارا بود، بیمار خود را نسبت به این موضوع آگاه کند.و او را متقاعد کند که کشیدن یک دندان به هیچ وجه به نفع او نیست.


در نمونه ای دیگر ممکن است بیمار به دکتر دندانپزشک مراجعه کند و قصد عصب کشی دندانی را داشته باشد.این وظیفه پزشک است که دندان های بیمار را مورد بررسی قرار دهد و نباید به تشخیص خود بیمار اکتفا کند.زیرا در اغلب موارد درد در دندان ها خواهد پیچید و مشخص نیست که درد دقیقا از کدام دندان است.در این گونه موارد دندانپزشک باید خودش شخصا به بررسی دندان های بیمار بپردازد و پس از آن کهمعاینه را انجام داد، بیمار خود را متقاعد کند که به تشخیص او احترام بگذارد.
یک دکتر با تجربه می بایست تا حد ممکن با بیمار خود رابطه ای صمیم برقرار کند تا بلکه کمی از نگرانی های بیمار نسبت به دندان هایش بر طرف شود.
امکانات پزشکی در امر درمان بسیار مهم و تاثیر گذار است.دکتر دندانپزشک همواره باید از جدیدترین و مجهزترین دستگاه ها برای مطب خود استفاده کند.در دنیای امروز که تکنولوژی حرف اول را می زند، دستگاه های مدرن می توانند در درمان بسیار موثر باشند.به عنوان مثال اگر عکس برداری از دندان ها امکان پذیر نبود بسیاری از کارها در امر درمان به طور کلی نیمه کار می ماند و پزشک نمی توانست به خوبی تشخیص دهد که بیمار دقیقا چه مشکلی دارد.
همانگونه که قبلا نیز اشاره کردیم رعایت بهداشت از سوی دکتردندانپزشک بسیار مهم و حیاتی است.اهمیت این موضوع تا این حد است که به عنوان مثال اگر فرد بیمار نکات بهداشتی را برای یک وعده غذایی و یا حتی یک روز کامل یا نهایتا چند روز از یاد برد، آسیبی به دندان های او وارد خواهد آمد ولی میزان شدت آن به قدری نیست که علاوه بر مشکلات دهانی و دندانی مشکلات دیگری برایش به وجود آورد.ضرری که چند روز مسواک نزدن به فرد می زند در مقابل ضرری که ممکن است در سهل انگاری پزشک به شخص وارد شود، بسیار جزئی و پیش پا افتاده است.در صورتی که بیماری مبتلا به ویروس ایدز باشد، این بیماری می تواند به راحتی به سایر بیماران نیز منتقل شود.حتی خود پزشک نیز نمی تواند از این بیماری در امان باشد.نحوه انتقال به بیماری ایدز از طریق دندان و دندانپزشکی بسیار ساده است.زیرا همانگونه که می دانید این بیماری از طریق خون و یا رابطه های جنسی به افراد دیگر منتقل می شود.از سوی دیگر دندانپزشکی نیز بدون خونریزی در ناحیه دهان ممکن نیست.در نتیجه چندان دور از ذهن نیست که بیماری ایدز و یا همان اچ آی وی به بیمار دیگر منتقل شود و آنها را از پای در بیاورد.در نتیجه پیش از آن که پزشک دست به هر گونه اقدام درمانی در زمینه بهبود بیمار خود انجام دهد، می بایست از استرلیزه کردن ابزارهای خود اطلاع کسب کند و مطمئن شود که آنها کاملا بهداشتی هستند و در صورت استفاده از آنها هیچ مشکلی برای بیمار به وجود نخواهد آمد.
علاوه بر رعایت بهداشت و تشخیص درست و به جا و همچنین دلداری دادن و خوش برخورد بودن با بیمار، پزشک می بایست از مهارت کافی برای انجام خدمات مختلف، برخوردار باشد.دکتر دندانپزشک نمی تواند بدون آنکه شناختی از عصب ها و جای قرارگیری آنها دست به دندان بیمار بزند.استفاده از مواد درجه یک نیز از مواردی است که دکتر متخصص در این زمینه باید کاملا نسبت به آن شناخت داشته باشد و هیچ دریغی برای استفاده از آن برای بیماران خود نداشته باشد.در برخی موارد دیده می شود که پزشک تمامی نکات مثبت را دارا می باشد ولی متاسفانه از مواد درجه یک برای پر کردن، یا ایمپلنت دندان استفاده نمی کند.در این صورت کاملا طبیعی است که فرد پس از مدتی مجددا نیاز دارد که به دندانپزشکی مراجعه کند و نسبت به مداوای دندان ترمیم شده خود مجددا اقدام کند.مواد درجه یک کمترین میزان حساسیت را برای بیماران به همراه دارد و علاوه بر آن عمر بسیار طولانی دارند و بیمار پس از طی کردن طول دوره درمان، تا سالیان سال نیاز به ترمیم مجدد دندان نخواهد داشت البته این به آن معنی نیست که دیگر هیچ نیازی به استفاده از مواد شوینده دهان نیست.کاملا بر عکس.پس از ترمیم دندان، مراقبت از آن باید افزایش یابد و توجه بیشتری به آن شود.

نوشته شده توسط دختری در مه در 13:19 |  لینک ثابت   • نظر بدهید

شنبه هفتم فروردین ۱۳۹۵

شکستگی های دندانی

در این مبحث از دندانپزشکی کودکان می توان به این موضوع اره نمود که عده ای از کودکان را به دلایل ذکر شده در زیر نمی توان در مطب درمان کرد:
اولین دسته کودکان ناتوان ذهنی و جسمی و یا استثنایی می باشد.
دومین دسته کودکانی هستند که به بیماری های عمومی و پر مخاطره مبتلا بوده از جمله این بیماری ها می توان به تالاسمی،هموفیلی و سرطان خون اشاره نمود.
سومین دسته کودکانی هستند که که به دلایل دیگری مانند ترس حاضر نیستند با دندانپزشک همکاری کنند.
برای کودکانی که در دسته های ذکر شده در بالا قرار دارند دندانپزشکی متخصص در اتاق عمل با استفاده از بیهوشی این کودکان را تحت درمان قرار می دهد.و در این موارد همه ی کارهای مربوط به دندانپزشکی را از جمله پر کردن،کشیدن دندان ها،عصب کشی و پروتز را انجام داده و بعد از به هوش آمدن و بستری شدن برای چند ساعت در همان روز مرخص خواهد شد.
انجام این کار سبب حل شدن مشکلات درمانی را هم برای دندانپزشک و هم برای کودک آسان کرده و سبب کاهش در رفت و آمد والدین نیز می گردد.و تنها عیبی که این روش دارد از نظر هزینه است که هزینه بیمارستان بیشتر می شود.
به اقتضای سن و شرایط جسمی و روحی کودکان می توان گفت دوران کودکی سنین پر مخاطره ای برای آنها می باشد.در این سنین کودکان بسیار آسیب پذیر می باشند و و حوادث کوچک و بزرگی سلامتی آنها را مورد تحدید قرار می دهد.از میان همه ی اندام ها ،اندامی که در معرض بیشتری از خطر و آسیب دیدگی و ضربه قرار می گیرد دندان ها می باشند. کودکان با توجه به سن و سالی که دارند بسیار شیطون و پرتحرک هستند و سرگرمی هایی که وقت خودشان را با آن سپری می کنند پر خطر می باشند از جمله این بازی می توان به دوچرخه سواری ،فوتبال و… اشاره نمود.در فصل تابستان با زیاد شدن این بازی ها دندانپزشکان روزانه با با افرادی روبه رو می شوند که در ناحیه دندانها و فک و صورت دچار آسیب دیدگی می شوند.در برخی از موارد صدمات وارد شده بر دهان و فک صورت بسیار جدی بوده و عوارض جبران ناپذیری می تواند در بر داشته باشد.خانواده ها با کسب آگاهی در زمینه های ضروری بالا بردن آگاهیشان از خطراتی که برای کودکانشان تهدید می کند،و اینکه این حوادث چگونه باید با آنها برخورد کرد و چگونه از آنها پیشگیری نمود.که کسب این مهارت ها برای خانوادها بسیار مفید می باشد.


با توجه به فعالیت های کودکانه در هر سنی خطرات مختلفی برای آنها وجود دارد ،به طور مثال می توان گفت در یک کودک شیر خوار با خزیدن بر روی زمین اشیایی خطرناکی را ممکن است وارد دهان خود کرده و به لب ها ،دندان ها و مخاط دهان آسیب رساند.در یک کودک ۱۰ ساله که بازی دوچرخه سواری را انجام می دهد خود را در معرض خطرات زیادی قرار می دهند.در این متن به والدین توصیه هایی جهت اینکه در مواقع مواجع شدن با صدمات دهانی و دندانی چه اقداماتی را در زمینه پیشگیری و رفع آنها انجام دهند را ذکر می می نمائیم:
صدماتی که به ناحیه های نرم صورت از جمله لب ها ، صورت و مخاط دهان وارد می شوند.به طور معمول ضربه هایی که به جلوی صورت وارد می شود،اولین اثر آنها آسیب رسی به نسوخ نرم می باشد.از جمله شایع ترین این آسیب ها لثه،پارگی لب و و بریدگی زبان می باشد.در این مواقع کاری که شما باید انجام دهید این است که خونریزی را به طریقی بند آوردند که با فشار دادن یک تکه گاز استریل و یا پارچه ای تمیز روی ناحیه و جهت جلوگیری از بروز آلودگی در زخم باشد.در صورت وجود نداشتن خونریزی می توانید زخم موجود در خارج از دهان را توسط مقداری بتادین شستشو داده و روی آن را پوشاند و بعد از آن شما می توانید به دندانپزشکی متخصص کودکانئجهت رسیدگی و درمان مراجعه کنید.
شکستگی های دندانی:
در صورتی که در قسمتی از یکی از دندان های جلویی و یا تمام تاج آن در حادثه ای شکسته شود باید سعی کنید در صورت امکان تکه ی شکسته شده را پیدا کرده و آن را نگهدارید.زیرا تکه شکسته شده را دندانپزشک می تواند در جای خود قرار دهد.ممکن است شکستگی های تاج دندان ختم شده در ناحیه مینا باشد و یا مینا و عاج شکسته باشد.همچنین ممکن است علاوه بر موارد ذکر شده عصب دندان هم باز شده باشد.که در این صورت دندان بسیار دردناک می باشد.در مواردی که فرد دچار هر نوع شکستگی باشد بیمار باید این مسأله را بداند که از فشار و یا ضربه آوردن بر روی دندان های آسیب دیده به طور جدی خودداری نموده و در صورت بودن اولین فرصت به متخصصدندانپزشک کودکان مراجعه نمائد.
بروز شکستگی ها در در تاج و ریشه دندان ها:
در برخی از موارد با زیاد بودن شدت ضربه سبب بروز شکستگی در ریشه و تاج دندانها شده که در صورت بروز این اتفاق دندان با خونریزی مواجع شده که شدیداً دردناک می باشد.بروز شکستگی در ریشه دندان به چند شکل مختلف دیده می شود که برای هر نوع درمان خاصی وجود دارد که این کار بر عهده دندانپزشک متخصص می باشد.
فرو رفتگی ،بیرون زدگی جابه جایی دندان ها :
هر یک از موارد ذکر شده می تواند بر اثر ضربه به دندان های فرد وارد شود و فرد به آن دچار شود.که در این مواقع والدین باید بدون اینکه به دندان کودک ضربه وارد کنند در اولین فرصت آن را نزد دندانپزشکی متخصص کودکان برده زیرا این امکان وجود دارد که دندانی که مورد ضربه قرار گرفته از محل خود بیرون زده باشد و یا اینکه با ایجاد ضربه فرورفتگی در دندان رخ دهد همینطور می توان گفت ممکن است ضربه سبب جابه جایی دندان شده باشد.
شکستگی آرواره ،تنه فکین و مفصل گیجگاهی-فکی:
در صورت وارد شدن ضربه به ناحیه فک پایین و احساس درد از قسمت تنه فکسن بخصوص مفصل فک پایین داشت و امکان حرکت فک پایین برای کودک امکان پذیر نباشد. والدین باید سریعا کودکشان را نزد متخصص جراحی فک برده تا مشکل کودک برطرف گردد.
با ایجاد شکستگی اگر قفل شدن فک در کودک اتفاق بیفتد و راه تنفسی وی مسدود گردید باید دهان کودک را باز نموده و سعی در تخلیه راه تنفسی نمود.

نوشته شده توسط دختری در مه در 13:19 |  لینک ثابت   • نظر بدهید

شنبه هفتم فروردین ۱۳۹۵

این اطلاعات را از کجا بدست آوریم؟

دندانپزشک:
تاکنون برای شما پیش آمده به دندان درد دچار شده باشید و یا اینکه لثه شما با مشکلی رو به رو شده است؟
آیا تا به حال این موضوع فکر کرده اید که با کسب اطلاعات در زمینه دندانپزشکی در زندگی شما این امکان وجود دارد که روزی در زندگیتان به کار آید و این دانستنیها را مورد استفاده قرار دهید؟
آیا به این موضوع پی برده اید که در صورت بالا بودن اطلاعات شما در زمینه دندانپزشکی به طور خود به خود بسیاری از سوالات شما را در این زمینه بدون جواب نخواهند ماند؟
دفعات زیادی از مراجعات شما به دندانپزشکی و پزشکی ناشی از این موضوع دارد که آگاهی ها و دانستنیهای شما در این زمینه پایین می باشد. که با کسب این دانستنیها می توانید این مشکل را برطرف کنید. هر انسانی خواستار جذب دانستن به خود است. و آن هم نوعی دانستنی که از آن بتواند استفاده کند. و همواره در مورد دندانپزشکی سوالات متعددی در ذهن شما پدیدار می شود که ممکن است برای آنها پاسخ قابل قبولی نداشته باشید. و ممکم است برای رفع سوال هایتان از دندانپزشک سوال کنید و ممکن است فرصت چنین کاری را نداشته باشید. دندانپزشکان همواره با سوالات زیادی از بیماران خود روبه رو می شوند.سوالاتی که خیلی تخصصی نبود و بخشی از اطلاعات عمومی به حساب می آیند.که هر فردی پاسخ آنها را بداند. انسانی که تشنه کسب دانستنی های مختلف است،سعی بر کسب اطلاعات بیشتر می باشد.و شاید برای شما این سوال پیش بیاید که این اطلاعات را از کجا بدست آوریم؟از بزرگتر ها ،از رسانه های عمومی از کتاب هایی که مطالعه می کنیم؟ و یا اینکه با سوال کردن از دیگران اطلاعات عمومی خود را روز به روز افزایش دهیم.
با پیشرفت های شگفت انگیز بشر در علوم مختلف عطش هر چه بیشتر دانستن اوست.نتیجه تلاش او در یافتن پاسخ سوالا تی است که داشته است.همراه با پیشرفت های علمی بشر در دسترسی او به علوم و تکنولوژی جدید سطح فرهنگ عمومی نیز در همه ی زمینه ها ارتقاء یافته و آگاهی مردم فزونی گرفته است.تجربه ثابت کرده است بتدریج با ارتقاء آگاهی مردم ،خواسته ها مطالبات آنان نیز بالا می رود.این مسأله در علوم در علوم پزشکی نیز صادق است،هر چه اطلاعات پزشکی مردم بالا تر رود توجه آنها به سلامتی خود و حساسیت آنان در این زمینه افزایش می یابد.مقایسه ای بین میزان آگاهی و نوع تقاضای مردم در گذشته و امروز شاهد این مطلب است که همسو با افزایش آگاهی مردم،خواسته ها و مطالبات آنان نیز تغییر یافته است. این مسأله در همه ی مسائل زندگی صادق است.با رشد آگاهیهای مردم ،مطالبات اقتصادی ،اجتماعی ،سیاسی و بهداشتی ،درمانی آنان نیز رشد می کند.
در زمینه علوم پزشکی تحقیقات نشان داده است،هر چه آگاهی مردم از سلامت و بیماری افزایش یافته است ،هم حساسیت آنان نسبت به سلامت خود بیشتر شده و هم نوع تقاضای آنان برای دسترسی به سلامت هر چه بیشتر تغییر یافته است.بسیاری از والدین بچه ها هنگام مراجعه به مطب از دندانپزشک سوال می کنند که چرا ناهنجاری های دندانی فکی زیاد شده است؟پاسخ دندانپزشک به این سوال این است که یکی از دلایل آن این است که توجه ما به به داشتن دندان های زیبا و منظم بیشتر شده است ،در گذشته مردم به اینگونه مسائل اهمیت نمی دادند.


به همان نسبت که آگاهی مردم از سلامت بیماری رشد نموده تقاضای آنان نیز برای دریافت خدمات بیشتر شده و سطع توقعات آنان نیز بالا رفته است.بحث نیا و تقاضا نیز از همین جا به وجود می آید.تقاضای مردم برای دریافت خدمات بهداشتی،درمانی به دنبال کشف نیاز آنان است. کشف نیاز هم از طرق مختلف از جمله افزایش سطح آگاهی های عمومی یا هنگام معینه و یا در اثر بروز علائم یک بیماری صورت می گیرد.به عنوان مثال فردی که یک یا چند دندان پوسیده در دهان دارد،ممکن است خودش آگاه نباشد و لذا به دنبال درمان هم نمی رود.آگاهی به وجود این پوسیدگی ها به یکی از طرق زیر برای بیمار حاصل می شود:
برای معاینه سلامت دندان های خود نزد دندانپزشک می رود.
با آگاهی از علائم پوسیدگی خودش متوجه آن می گردد.
دندان درد می گیرد و بیمار برای معالجه دندان به دندانپزشک مراجعه می کند.باید این موضوع را دانست که بهترین حالت کشف نیاز ارتقاء آگاهی است و بدترین حالت آن بروز بیماری است.
چگونگی تشخیص یک دندانپزشک عمومی از یک متخصص ارتودنسی به شرح زیر می باشد:
از ساده ترین روش ها جهت متوجه شدن این امر دقت در مهر دندانپزشک و همچنین مشاهده عناوینش در تابلو ی وی می باشد. و متخصص ارتودنسی دوره های لازم را جهت کسب تخصص ارتودنسی بعد از اینکه دوره دندانپزشکی عمومی خود را طی کرد در دانشگاهای معتبر کسب کرده. و روش دیگری که می توان در یافت پزشک مورد نظر دارای چه تخصصی است این است که می توان اسم دندانپزشک مورد نظر را از لیست متخصصان ارتودنسی در ایران مشاهده نمود.پس یک دندانپزشک عمومی تا یک درمان مشخصی را می تواند انجام دهد. و درمان های بیشتر از حیطه علمی او خارج می باشد.
در زمان های نه چندان دور مردم برای رفع بیماری ها و مشکلات دهان و دندان خود به حکیم مراجعه می کردند.و حکیمی که درمان درد ها را می دانست و بسیار قابل اعتماد واقع می شدو که با گذشت زمان و پیشرفت در علم فرا گرفتن همه ی درد ها کار ممکنی به حساب نمی آید.و با این وجود درمان هر عضوی از بدن در رشته های مختلف به صورت تخصصی تر آموزش داده می شود. که دندانپزشکی یکی از آنهاست.
آن دسته از افرادی که به سلامتی خود اهمیت می دهند و مراجعه به دندانپزشک را از موارد ضروری در حفظ سلامت دهان و دندان خود می دانند باید اینموضوع را بدانند که در انتخاب دندانپزشک خود فاکتور های لازم را در نظر بگیرد و بایستی دندانپزشکی را انتخاب کنند که اطمینان حاصل را از داشتن مدرک دانشگاهی معتبر وی د اشته باشند. و به طور علمی روش درمان های مربوط به دهان و دندان را فرا گرفته باشند.

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.